Underviseren
Du indtager underviserpositionen, når du skal formidle et bestemt indhold, fx nyeste forskningsresultater eller gennemgang af en artikel.
Som underviser har du et bestemt mål med undervisningen, og arbejder frem mod prioriterede pointer.
Du inddrager deltagerne ved at spørge til konkret og faktuel viden.
Du supplerer din undervisning med facilitatorpositionen ved at spørge ind til deltagernes personlige erfaringer, og på den måde skabe en lærende diskussion deltagerne imellem.
Facilitatoren
Du indtager underviserpositionen, når du skal formidle et bestemt indhold, fx nyeste forskningsresultater eller gennemgang af en artikel.
Du indtager facilitatorpositionen, når du vil skabe en lærende diskussion inden for et bestemt emne.
En lærende diskussion opstår, når deltagerne aktivt involveres med deres personlige perspektiver (erfaringer, viden og oplevede udfordringer). Fx i udredning af en patient.
Som facilitator er dine spørgsmål dit vigtigste redskab. Det er igennem dine spørgsmål, at du sætter retning på diskussionen, skaber engagement i gruppen og får individuel viden og erfaringer i spil, til gavn for gruppens fælles læring.
Du supplerer facilitatorpositionen med undervisning ved at bringe konkret og faktuel viden ind i diskussionen undervejs.
Du inddrager deltagerne ved at spørge til konkret og faktuel viden.
Du supplerer din undervisning med facilitatorpositionen ved at spørge ind til deltagernes personlige erfaringer, og på den måde skabe en lærende diskussion deltagerne imellem.