Rapport: Kompetencevurdering
Rapporten introducerer til begrebet kompetence vurdering og giver en oversigt over validerede kompetence vurderingsmetoder. I bilaget finder du specifikke skemaer til de forskellige metoder.
Mini – CEX
Med mini-CEX kan vejleder vurdere uddannelsessøgendes tekniske såvel som ikke-tekniske kompetencer i stort set alle kliniske situationer under direkte observation. Kompetencerne vurderes på en skala fra 1-9.
Vær opmærksom på at tage hensyn til situationens sværhedsgrad og uddannelsessøgendes erfaring. Mundtlig feedback gives efterfølgende med fokus på, hvordan uddannelsessøgende kan udvikle sine kompetencer fremadrettet.
OSATS
Med OSATS kan vejleder vurdere uddannelsessøgendes tekniske færdigheder ved kirurgiske indgreb under direkte observation. Her kan du vurdere uddannelsessøgendes kompetencer på en skala med 5 grader af mestring samt notere, om proceduren overordnet set bliver løst tilfredsstillende eller ej.
Vær opmærksom på situationens sværhedsgrad og uddannelsessøgendes erfaring. Der gives efterfølgende mundtlig feedback med fokus på, hvordan uddannelsessøgende kan udvikle sine kompetencer fremadrettet. Et OSATS skema kan med fordel anvendes på videooptagelser.
Kompetence kort
Kompetence kort er en tjekliste over vigtige tekniske og ikke-tekniske elementer i en klinisk procedure. Ved brug af kompetence kort noterer vejleder, hvorvidt procedurens elementer udføres eller ej, under direkte observation.
Punkter i skemaet, der ikke er relevante i den specifikke læringssituation, kan evt. være oplæg til teoretisk drøftelse.
Der gives altid mundtlig feedback efter kompetence vurdering med kompetence kort med fokus på, hvordan uddannelsessøgende kan udvikle sine kompetencer fremadrettet.
NOTSS
Med NOTSS kan vejleder vurdere uddannelsessøgendes ikke-tekniske færdigheder ved kirurgiske indgreb. Her kan du både vurdere uddannelsessøgendes overordnede kompetencer samt konkrete adfærd på en skala med 5 punkter med mulighed for at notere kommentarer.
Vær opmærksom på at vurdere med hensyn til situationens sværhedsgrad og uddannelsessøgendes erfaring. Der gives efterfølgende mundtlig feedback ud fra registreringerne i NOTSS med fokus på, hvordan uddannelsessøgende kan udvikle sine kompetencer fremadrettet.
Audit
Ved audit kan vejleder vurdere uddannelsessøgendes tekniske kompetencer og faglige viden ved at sammenholde dokumentation for uddannelsessøgendes håndtering af udvalgte afsluttede forløb med de givne faglige standarder, retningslinjer og organisatoriske forhold.
Det kan også være uddannelsessøgende selv, der laver denne gennemgang. I begge tilfælde følges gennemgangen op med feedback og refleksion enten mundtligt eller skriftligt med fokus på, hvordan uddannelsessøgende kan udvikle sine kompetencer fremadrettet.
360 graders feedback
Til 360 graders feedback udvælger uddannelsessøgende selv en række (min. 5-7) respondenter blandt afdelingens ansatte på tværs af faggrupper, der har tilstrækkeligt kendskab til uddannelsessøgende. De besvarer et spørgeskema angående uddannelsessøgendes kompetencer inden for de “bløde” lægeroller.
På denne baggrund afholdes en mundtlig feedbacksamtale af en 360 graders feedbackfacilitator, der munder ud i en plan for, hvordan kompetencerne fremadrettet kan udvikles.
Casebaseret diskussion
En casebaseret diskussion kan foregå som en samtale mellem vejleder og uddannelsessøgende eller som en plenumdiskussion på afdelingen, hvor uddannelsessøgende forbereder og gennemgår udvalgte cases, der efterfølgende diskuteres.
Formålet er at undersøge og vurdere uddannelsessøgendes teoretiske viden, kliniske ræsonnement og forståelse for komplekse eller etiske problemstillinger.
Vejleder giver efterfølgende mundtlig feedback med fokus på, hvordan uddannelsessøgende kan udvikle sine kompetencer fremadrettet på de aftalte fokusområder.
Refleksiv rapport
Refleksive rapporter er skriftlige opgaver, hvor opgaveformuleringen stimulerer til bevidst kritisk analyse af egen viden og erfaring. En opgavebeskrivelse udformes, hvor den uddannelsessøgende skal beskrive egen erfaring på sit aktuelle niveau og kontekst og reflektere over andre metoder til løsning.
Rapporten skal følges op af mundtlig feedback, hvor vejleder bl.a. kan have fokus på faglig gennemgang af rapportens emner, revidering af retningslinjer, karrierevejledning eller kompetencer, der fremadrettet skal understøttes.
Øvrige metoder
Ud over de angivne kompetence vurderingsmetoder, findes der særligt udviklede skemaer svarende til målbeskrivelsens kompetencer. Disse skemaer kan findes på din logbog.net. Skemaerne og metoderne der anvendes afhænger af den enkelte afdeling. Hvis der er lokale aftaler for kompetence vurderingsmetoder, fremgår dette af uddannelsesprogrammet.