Bogerd har fokus på forberedelse, gennemførsel og evaluering af en klinisk læringssituation. Den egner sig til direkte supervison.
Background – Hvad er den uddannelsessøgendes baggrund?
Vejleders opgave: at planlægge proceduren og afstemme sværhedsgraden ud fra den udd.søgendes erfaringer og kompetenceniveau
Opportunity – Hvad er muligheden for læring lige nu?
Vejleders opgave: at tilpasse den vejledtes opgave ud fra den tid, der er til rådighed samt situationens sværhedsgrad. Evt. mulighed for gentagelse af procedure?
Goal – Hvad er et passende mål?
Vejleders opgave: er sammen med den udd.søgende at finde et passende mål eller delmål (evt. flere) for situationen, samt sikre enighed og tydelighed om det aftalte mål.
Evaluation – Hvornår og hvordan vil I evaluere situationen?
Vejleders opgave: at aftale hvornår efter situationen, og ud fra hvilken metode (evt. konkret kompetencevurderingsmetode), I vil evaluere. Undersøg evt. inden, om feedbacken skal have et særligt fokus?
Rescue – En gensidig aftale om hjælp undervejs
Vejleders opgave: at sikre en succesfuld situation for alle involverede parter. Lav en konkret aftale, for hvordan den udd.søgende kan bede om hjælp undervejs, og hvordan du som vejleder kan tage over
Deal – Opsummering inden I går i gang med proceduren.
Vejleders opgave: at sikre enighed og tydelighed om den konkrete plan i situationen: Hvem gør hvad, hvornår og hvordan?